Új rendszer a gépjármű biztosításoknál
A Központi Kártörténeti Nyilvántartó Rendszerben az elmúlt időszakban iktatták a 10 milliomodik szerződést. A rendszer szerint szerződések 32%-a B10-es besorolású, 17%-uk pedig A0-s besorolásba tartozik.
A rendszer létrehozásáról 2010 január 1-e óta érvényben lévő, KGFB rendszert szabályozó törvény határozott. A biztosítók a rendszer létrehozása óta töltik fel az adatokat, az új kgfb szerződéseket illetve azok bonus-malus besorolását.
A Központi Kártörténeti Nyilvántartóban az utóbbi időszakban rögzítették a 10 milliomodik szerződést. A szerződésekből 3,9 millió jelenleg is él, 6,1 millió már megszűnt szerződés.
A rendszert azért hozták létre, hogy megteremtsék az alapját a valódi kár alapú biztosítási besorolásoknak. Ezáltal a biztosítások a jövőben pontosabbak lehetnek és megvalósulhat a kockázatarányos díjkalkuláció.
A bonus-malus rendszert 1993-ban hozták létre, melynek alapja azaz elv, hogy a balesetmentes vezetőket alacsonyabb biztosítási díjakkal jutalmazza. A rendszer alapdíjból (A0), 10 bonus és 4 malus kategóriából áll, a legkedvezőbb kategória a B10-es.
A jelenleg élő szerződésekből 2,5 millió tartozik magánszemélyekhez, a maradék 1,4 millió pedig egyéb besorolású szerződés( céges autó, motor, busz, stb.).
A szerződések közel harmada, B10-es kategóriába tartozik. Az új szerződők alapértelmezetten A0-ás kategóriába tartoznak, jelenleg a szerződők több mint hatoda ebbe a besorolásba tartozik, de ugyanebbe a kategóriába kerülnek azok is akik párhuzamosan több autót is üzemeltetnek a saját nevükön.
Az új rendszer a jogalkotók reményei szerint kiválthatja az eddig használt bonus-malus rendszert és lehetőséget ad a károkozók következetes nyilvántartására.
Javasoljuk, hogy továbbra is vezessenek óvatosan, így elkerülhetik a kedvezőtlenebb biztosítási díjakat, útnyilvántartó program használatával pedig biztonságosan vezethetik gépjárműveik útnyilvántartását.